Zakres pomocy psychologicznej w szkole
Zakres pomocy – z jakimi trudnościami zgłaszać się do psychologa szkolnego?
Uczniowie
- Potrzeba zrozumienia, wysłuchania, wsparcia emocjonalnego w trudnych chwilach;
- Potrzeba wsparcia w nauce radzenia sobie z trudnymi emocjami i uczuciami, zwłaszcza: złością, frustracją, rozczarowaniem, poczuciem odrzucenia, niezrozumienia i izolacji, zaniżonym poczuciem własnej wartości;
- Pomoc w nauce identyfikowania i nazywania własnych emocji oraz adekwatnych sposobów ich wyrażania;
- Pomoc w radzeniu sobie z presją wyników szkolnych, presją rówieśniczą;
- Praca nad rozwojem empatii, poprawą relacji rówieśniczych lub z istotnymi dla ucznia osobami,
- Pomoc w konstruktywnym radzeniu sobie ze stresem i emocjami odczuwanymi i/lub interpretowanymi jako negatywne (lęk, niepokój, smutek, strach, nuda).
Nauczyciele / Rodzice
- Pomoc w zrozumieniu motywów „trudnego” zachowania dziecka, wsparcie w trudnościach w relacji nauczyciel-uczeń, rodzic-dziecko;
- Wsparcie w poprawie komunikacji w relacji nauczyciel-uczeń, rodzic-dziecko; pomoc w dotarciu do dziecka/ucznia;
- Wsparcie emocjonalne;
- Doradztwo w zakresie zewnętrznych specjalistów (terapeuci, psychiatrzy), z którymi można kontynuować pracę poza szkołą (jeśli zalecane);
- Psychoedukacja związana z najczęściej spotykanymi objawami zaburzeń emocjonalnych, osobowościowych oraz spektrum autyzmu.