W roku szkolnym 2023/2024 w I Liceum Ogólnokształcącym im. Cypriana Kamila Norwida w Wyszkowie realizowany jest projekt „Inwestujemy w jakość: uczenie się na rzecz kompetencji miękkich, transformacji cyfrowej i ekologicznej” współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+ KA122-SCH. W ramach projektu zaplanowano między innymi dwie mobilności uczniów liceum do Włoch i do Grecji.

Jedna z grup młodzieży wraz z nauczycielkami - Anetą Delugą, Patrycją Ogrodzińską i Agnieszką Banaszek - przez ponad tydzień przebywała na Krecie. Celem wizyty było poznanie i wdrożenie działań́ związanych z ekologią i zrównoważonym rozwojem. Uczniowie ILO uczestniczyli w różnorodnych zajęciach warsztatowych w szkole General Lyceum of Eleftherios Venizelos w Chanii oraz brali udział w lekcjach języka angielskiego. Odwiedzili Śródziemnomorski Instytut Agronomiczny, który skupia się na ochronie roślin endemicznych Krety. Byli również na wzgórzu Profitis Ilias, gdzie mieści się grób Elefteriosa Wenizelosa, patrona liceum, w którym gościła polska grupa.

Jednym z punktów programu była wizyta w Klasztorze Agia Kyriaki Monastery położonym w wąwozie Therissos. Zamieszkujące go siostry zakonne w piękny sposób opowiedziały o swoim życiu w zgodzie z naturą. Od czego zależy zmiana naszego klimatu? Jak respektować prawa natury i jak żyć, żeby wpasować swoje potrzeby w zasady rządzące przyrodą? - to tylko niektóre z pytań, na jakie uczniowie znaleźli odpowiedź. Pieczony przez siostry pyszny chleb z nasion drzewa chlebowego i własnoręcznie tłoczona organiczna oliwa dopełniły odbiór doznań. Spacer po parku botanicznym w okolicy klasztoru był kolejnym doświadczeniem kontaktu z przyrodą, można było zobaczyć piękno i poczuć zapach uprawianych tam ziół. Tego samego dnia młodzież wybrała się nad jezioro Agia, które jest miejscem ochrony ptactwa wodno-błotnego, w wieczór był okazją do kolejnych wrażeń - przez Chanię przechodziła sztafeta z ogniem Igrzysk Olimpijskich, który 16 kwietnia rozpalono w greckiej Olimpii a w lipcu dotrze do Paryża.

Kolejnym punktem wyjazdu były warsztaty integracyjne w dolinie rzeki Koiliaris, gdzie mieści się stacja monitorowania jakości wody, która bada problem terenów śródziemnomorskich zagrożonych pustynnieniem w wyniku zmian klimatycznych. Podczas terenowej gry strategicznej prowadzonej przez animatora młodzież walczyła o wodę zdatną do picia. Spacer wzdłuż rzeki był okazją do obejrzenia z bliska sadów pomarańczowych i spróbowania owoców prosto z drzewa. Nad Jeziorem Kournas, jedynym naturalnym, słodkowodnym jeziorem na Krecie, młodzież miała kolejne zadanie: oznaczanie gatunków zwierząt spotkanych nad brzegiem jeziora. Na małym skrawku zieleni udało się im bardzo szybko odnaleźć nawet gatunki endemiczne - czyli takie, które można znaleźć tylko na Krecie

Uczniowie mieszkali u greckich rodzin, co jeszcze bardziej pozwoliło im poznać kulturę i mentalność tamtejszej społeczności, a także ćwiczyć komunikację w języku angielskim. Grecy okazali się bardzo gościnni i otwarci, ze szczególną uwagą dbali o naszych uczniów, o ich potrzeby i dobre samopoczucie.

Wraz z greckimi przyjaciółmi uczniowie zwiedzili miasto Chania. Przewodnikami po starówce byli ich greccy koledzy, którzy w interesujący sposób opowiedzieli o najważniejszych miejscach Starego Miasta, takich jak: pozostałości cywilizacji minojskiej, twierdza Firkas, port wenecki, latarnia morska, skwer Spalantzia i wiele innych. Wizyta w Muzeum Archeologicznym w Chanii dostarczyła kolejnych wrażeń estetycznych.

Dwa ostatnie dni wizyty na Krecie uczestnicy wyjazdu spędzili na całodniowych wycieczkach. W sobotę zwiedzili Knossos, gdzie pani przewodnik w interesujący sposób opowiadała o pałacu - labiryncie należącym do cywilizacji minojskiej, zaprojektowanym prawdopodobnie przez mitycznego Dedala. Następnie przejechali do Heraklionu i w towarzystwie pani przewodnik obejrzeli przedmioty używane przez ludzi wspomnianej cywilizacji w znanym na całym świecie Muzeum Archeologicznym poświęconym sztuce minojskiej.

Słoneczną i ciepłą niedzielę uczestnicy wyjazdu spędzili w Rethymno - bardzo przyjemnym, klimatycznym miasteczku, gdzie można było poczuć, jak nigdzie indziej, grecką mentalność i atmosferę. Zwiedzili ruiny weneckiej Fotezzy, byli na starówce, weszli również do kościoła Św. Zofii.

 

Ostatni dzień pobytu w Grecji był niezwykle wzruszający. Uściskom i podziękowaniom nie było końca, uczniowie i nauczyciele otrzymali certyfikaty. Wspólna zabawa przy greckich i polskich utworach zakończyła pełną wrażeń wizytę.