Są takie sytuacje, trudności, z którymi nikt nie powinien zostawać sam, a zwłaszcza młody człowiek w wieku licealnym. Dobrze, jeśli powie o kłopocie bliskim osobom z rodziny czy przyjacielowi. Czasem jednak ten problem powinno się skonsultować ze specjalistą- pedagogiem, psychologiem-terapeutą...

Kiedy?

Gdy są widoczne, duże zmiany nastroju i zachowania- młody człowiek stał się bardziej drażliwy, apatyczny, zaczął mieć problemy w szkole, izolować się od rówieśników bądź wchodzić z nimi w konflikt, być agresywny. Jest nieustannie smutny, towarzyszy mu poczucie beznadziei, apatia. Ma trudności ze snem, zaburzenia odżywiania, myśli i zachowania autodestrukcyjne (np. samookaleczenia) lub samobójcze, trudności ze skupieniem uwagi, nieustanny, nadmierny, obsesyjny lęk... Także w innych sytuacjach, które przerastają, przygniatają, sprawiają, że jest ciężko, coraz gorzej (relacje z innymi ludźmi, trudności szkolne, nadmierne spędzanie czasu "w sieci") ... Korzystanie z pomocy specjalisty nie jest przejawem słabości, lecz mądrości.

 

"Najtrudniejsze jest zdecydowanie się na działanie. Reszta to już tylko kwestia wytrwałości.

W życiu nie zawsze wygrywają najmądrzejsi, najpiękniejsi i najbardziej przebojowi. Wygrywają ci, którzy postanawiają wygrać- pokonać problem.

W życiu nie chodzi o czekanie aż burza minie. Chodzi o to, by nauczyć się tańczyć w deszczu.

Droga zmiany, postępu nie jest ani szybka, ani łatwa, ale jest potrzebna”.

 

Pomocą służą Wam w szkole trzej specjaliści: psycholog szkolny, pedagog specjalny, pedagog szkolny- doradca zawodowy, dzielący różne zadania w zakresie swojej pracy (więcej informacji - w zakładkach każdego specjalisty).

Jako pedagog szkolny często jestem osobą pierwszą do kontaktu w zakresie różnych spraw uczniów, rodziców, nauczycieli. Po rozeznaniu podpowiadam, do kogo, z jaką sprawą się udać, np. czy umówić na spotkanie z psychologiem, czy pozostać pod moją opieką. Wysłucham, porozmawiamy, spróbuję doradzić. Część uczniów także bezpośrednio, samodzielnie bez kontaktu ze mną może umawiać się na spotkania, np. z psychologiem szkolnym, czy pedagogiem specjalnym. Pokój, w którym pracuję, jest też miejscem, gdzie może przyjść uczeń, gdy nie jest w stanie uczestniczyć w lekcji z powodu złej kondycji psychiczno-emocjonalnej. Prowadzę również warsztatowe zajęcia grupowe, np. integracyjne dla klas pierwszych: "Poznanie i adaptacja", "Techniki pomocne w uczeniu się", dla maturzystów: "Strategie przygotowań do matury" oraz inne zajęcia, spotkania według potrzeb - także profilaktyczne i zawodoznawcze. Współpracuję z w/w specjalistami ze szkoły oraz spoza liceum w problemach uczniów - pomagam w organizacji dla nich pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz w realizacji zadań wychowawczo-profilaktycznych.

 

Po ustaleniu z w/w specjalistami podziału zadań, szczególnie zajmuję się:

  • diagnozą indywidualnych potrzeb uczniów oraz klas, a także poradnictwem w tym zakresie
  • dostosowaniami dla części maturzystów warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego w oparciu o opinie (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia, itp.) i orzeczenia (o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie nauczania indywidualnego Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, zaświadczenia lekarskie, pozytywną opinię Rady Pedagogicznej, itp.)
  • opiniami uczniów, wydanymi przez Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne - dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia, zindywidualizowana ścieżka kształcenia itp.
  • zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi
  • poznawaniem zdolności, zainteresowań, uzdolnień, mocnych stron licealistów
  • trudnościami szkolnymi oraz innymi problemami, związanymi np. z motywacją, koncentracją, organizacją warsztatu nauki, w tym zastosowaniem technik pomocnych w uczeniu się, sposobami przygotowań do matury, radzeniem sobie z brakiem wiary w swoje możliwości, lękiem, gospodarowaniem sobą w czasie...
  • trudną sytuacją zdrowotną, rodzinną, materialną ucznia
  • wątpliwościami uczniów, dotyczącymi wyboru klasy, szkoły, przedmiotów zdawanych jako dodatkowe na maturze
  • pomocą w poznaniu swoich predyspozycji edukacyjno-zawodowych, żeby w zgodzie z nimi zaplanować dalsze ścieżki kształcenia (np. kierunek studiów), prowadzące do różnych zawodów, aby w przyszłości wykonywać pracę adekwatną do owych predyspozycji - indywidualne doradztwo zawodowe

 

Każdy uczeń objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną ma obowiązkowo konsultacje z doradztwa zawodowego.

Jeżeli chcesz z kimś porozmawiać, czujesz się samotny, chcesz, żeby ktoś Cię wysłuchał, czujesz, że nikt Cię nie rozumie, nie radzisz sobie z emocjami, masz złe myśli, lęki, masz trudności w relacjach, nazbierało Ci się zbyt wiele trosk i masz poczucie, że ze swoją sprawą już nie dajesz sobie rady, zapraszam.

 

Pedagog szkolny- doradca zawodowy: Marzena Sobczyńska

Pokój naprzeciwko sekretariatu

Kontakt bezpośredni, przez e-dziennik, telefoniczny (przez Sekretariat - połączą)

Godziny pracy w roku szkolnym 2023/24 (od 27.10.23):

  • Poniedziałek: 10.00-16.00
  • Wtorek: 08.00-12.00
  • Środa: 11.00-16.00
  • Czwartek: 10.00-13.00
  • Piątek: 08.00-12.00

 

Zapraszam także rodziców uczniów, pomagam w problemach, dotyczących Państwa dzieci.

 

Nauczyciele zaś mogą uzyskać ode mnie pomoc w zakresie:

  • Analizy opinii i orzeczeń uczniów wydanych przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną
  • Diagnozowania przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych uczniów
  • Podejmowania działań profilaktycznych i wychowawczych
  • Rozwiązywania różnych problemów uczniów.

 

Zachęcam do korzystania z przydatnych materiałów w zakładkach Pedagoga- doradcy zawodowego.