„Celem nie jest bycie lepszym od kogoś innego, lecz bycie lepszym od tego, kim samemu było się wcześniej.” Te słowa XIV Dalajlamy przyświecały grupie siedmiu nauczycieli, którzy w lipcu tego roku wyruszyli do Cambridge w Wielkiej Brytanii w ramach projektu „Podniesienie kompetencji językowych i zawodowych nauczycieli I LO w Wyszkowie.” Projekt finansowany był w ramach programu Erasmus+ Edukacja szkolna - Mobilność kadry edukacji szkolnej.

 

Jako pierwsza wyruszyła p. Renata Hyrycz (nauczyciel języka angielskiego), aby w dniach od 4 do 16 lipca wziąć udział w kursie „Bringing British Culture to Life”. Następnie, w dniach od 1 do 13 sierpnia p. Agnieszka Banaszek (nauczyciel biologii), p. Grażyna Piotrowicz (język francuski), p. Jacek Iciak (matematyka) i p. Jan Kowalczyk (fizyka) szlifowali swoje umiejętności językowe na kursie „Language Improvement for Teachers”; p. Wojciech Chaciński (język angielski) rozwijał swój warsztat na kursie „Educational Technology Today” oraz p. Ewa Torebko (język angielski) poznawała tajniki szkolenia nauczycieli na kursie „Becoming a Teacher Trainer”.

Wszystkie kursy organizowane były przez Bell Teacher Campus w Cambridge, jedną z wiodących instytucji zajmujących się szkoleniem nauczycieli. Podczas dwutygodniowego pobytu w wyjątkowo malowniczym Cambridge mieliśmy nie tylko okazję podnosić swoje kompetencje językowe, poznawać nowe metody i formy pracy czy rozwijać się jako nauczyciele, ale również nawiązać wiele znajomości z pedagogami z całego świata i doświadczyć życia w wielokulturowej Wielkiej Brytanii. Zakwaterowani byliśmy w zabytkowym i pełnym zieleni Homerton College, który od uniwersyteckiego i turystycznego centrum Cambridge dzielił zaledwie półgodzinny spacer. Każdy dzień zaczynaliśmy od śniadania serwowanego w jadalni jakby żywcem przeniesionej ze szkoły Harry’ego Pottera. Sesje poranne i przedpołudniowe spędzaliśmy na swoich głównych kursowych zajęciach, podczas których intensywnie się uczyliśmy. Popołudnia i wieczory pełne były dodatkowych zajęć, warsztatów, wykładów i wycieczek. Każdy z nas indywidualnie wybierało zajęcia, w których chcieliśmy wziąć udział, a wybór był ogromny, i często żałowaliśmy, że nie możemy być w kilku miejscach jednocześnie. Były zajęcia dotyczące motywacji, nauczania dwujęzycznego, innowacji, zarządzania klasą, uczenia sprawności mówienia, zmieniającego się ciągle języka angielskiego, brytyjskiego humoru, Brexitu, Szekspira i wiele, wiele innych. Mieliśmy również możliwość wziąć udział jako widzowie i uczestnicy w dwóch koncertach, sprawdziliśmy swoją wiedzę o świecie w klasycznym pub quizie poprowadzonym przez charyzmatycznego trenera Jima Scrivenera, dyrektora naukowego Bell Teacher Campus.

Pobyt w Cambridge i w Wielkiej Brytanii nie byłby kompletny bez zwiedzania. Wspaniałe miasto uniwersyteckie jakim jest Cambridge ma zwiedzającym wiele do zaoferowania: zabytkowe college, kościoły, muzea i rzeka Cam. Każdy z nas miało okazję zobaczyć i doświadczyć czegoś nowego, często związanego z naszymi pasjami i nauczanym przedmiotem, np. przejść się matematycznym mostem zbudowanym bez użycia gwoździ, zobaczyć historyczną kolekcję kalkulatorów i mikroskopów oraz notatki, hamak i kałamarz Karola Darwina, zajrzeć do pokoju Izaaka Newtona, spędzić czas wśród obrazów Williama Turnera i Johna Constable’a, obejrzeć spektakl autorstwa Williama Szekspira, posłuchać barwnych opowieści podczas wycieczki łodzią czy też zwiedzić miasto podążając ścieżką kulinarnych przysmaków. W czasie weekendu mogliśmy zwiedzić Londyn ze wszystkimi obowiązkowymi zabytkami, zajrzeć do królewskiej rezydencji Sandringham i zamoczyć stopy w morzu w Hunstanton.

Trudno było pożegnać się z miastem i z nauczycielami, których tam poznaliśmy. Wróciliśmy pełni niezapomnianych wrażeń, naładowani pozytywną energią, gotowi dzielić się zdobytą wiedzą i umiejętnościami z naszymi uczniami i innymi nauczycielami. Doświadczenie pobytu w Cambridge polecamy każdemu nauczycielowi, który chce być lepszym od tego, kim sam był wcześniej.