Drodzy Uczniowie,
„Jeśli nic nie zmienisz, nic się nie zmieni. Gdy będziesz
postępować tak jak dotychczas to dostaniesz to, co
dotychczas. Chcesz zmiany, zmień coś”.
Courtney C. Stevens, Sprawy do zapomnienia
Ciągłe zmiany na rynku pracy, rosnąca konieczność mobilności zawodowej, nowe formy pracy, znikające i pojawiające się nowe zawody powodują, że wytyczenie długoterminowej ścieżki edukacyjno - zawodowej wielu osobom wydaje się trudne.
Jako doradcy zawodowi chętnie pomożemy młodzieży w dokonywaniu trafnych wyborów edukacyjnych i zawodowych oraz oferujemy wsparcie w rozwoju zawodowym (kierunek kształcenia, wybór studiów, wybór zawodu, decyzje o samozatrudnieniu itp.).
W swojej działalności wykorzystujemy indywidualne i grupowe metody pracy, sprzyjające określeniu potencjału osobistego, uwzględniając aktualne i prognozowane potrzeby rynku pracy i edukacji. Upowszechniamy informacje dotyczące możliwości edukacyjnych i rynku pracy.
Jako doradcy zawodowi udzielamy porad i informacji indywidualnych oraz prowadząc zajęcia grupowe - konsultacje.
Dostarczamy specjalistycznej pomocy w poznaniu świata zawodów, własnych zainteresowań i predyspozycji, a także w wyborze zawodu, kierunku kształcenia, planowaniu ścieżki edukacyjnej, określeniu obszarów doskonalenia zawodowego lub przekwalifikowania, sposobu potwierdzenia kwalifikacji, podjęciu lub zmianie pracy i aktywnym poruszaniu się po rynku pracy.
Będziemy wspierać proces uczenia się przez całe życie oraz adaptację do nieustannie zmieniających się warunków i otoczenia. W naszych działaniach, jako doradcy zawodowi, kierujemy się dobrem ucznia, uwzględniając jego możliwości i potrzeby.
Zapraszamy do współpracy,
Beata Sierzan
Kontakt: beata.sierzan@1lowyszkow.pl
Marzena Sobczyńska
Kontakt: marzena.sobczynska@1lowyszkow.pl
BAZA MATERIAŁÓW
KONKURSY
Olimpiada Wiedzy o Mediach https://owm.edu.pl/
Olimpiada Przedsiębiorczości https://www.olimpiada.edu.pl/
Olimpiada Wiedzy o Prawie https://olimpiadaprawa.pl/
Olimpiada Wiedzy o UJ https://konkurs.uj.edu.pl/
Ogólnopolski Konkurs Matematyczny im. gen. Sylwestra Kaliskiego https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ogolnopolski-konkurs-matematyczny/
Olimpiada Wiedzy Ekonomicznej https://owe.pte.pl/
Inne konkurs z indeksem uczelni wyższej do wygrania: https://uczelnie.info.pl/category/konkursy/
Artykuły
Skąd mogę wiedzieć, że wybieram dobrze?
Jakie studia wybrać, czyli skrócony poradnik dla niezdecydowanych https://studia.pl/jakie-studia-wybrac-czyli-skrocony-poradnik-dla-niezdecydowanych/
Portale zawodoznawcze
Portal edukacyjny https://perspektywy.pl/portal/
Wybór zawodu https://wybor-zawodu.pl/
Serwis dokariery.pl https://dokariery.pl/ecam-stronablog-44792
Serwis ORE doradztwo.ore.edu.pl
Informacje o uczelniach
Kalkulator maturalny - jak liczyć punkty na studia https://www.otouczelnie.pl/kalkulator-maturalny Uczelnie w Polsce https://uczelnie.net/
Studia za granicą https://www.kastu.pl/
Akademickie Centrum Informacyjne https://uczelnie.info.pl/
Testy
Zawodometr Test zainteresowań i predyspozycji zawodowych https://zawodometr.pl/2-quiz.php
Test zainteresowań i predyspozycji zawodowych https://predyspozycje-zawodowe.pl/
Test predyspozycji zawodowych https://kompetencjometr.mlodziwlodzi.pl/
Test predyspozycji zawodowych https://zawodowe.info/
Jakie studia? Test na zainteresowania https://testy-zawodowe.pl/testy/wybor-studiow
Dopasuj się do zawodu https://wybierz-zawod.eu/
Wartości pracy https://www.pracowniatestow.com/testy/fill-out,wartosci-pracy-8.html
Test predyspozycji zawodowych https://www.arealme.com/16types/pl/
Anglojęzyczny Test MBTI https://www.humanmetrics.com/personality
Kwestionariusz osobowości zawodowej https://www.doradzamyzawodowo.pl/test/
Spełnij swoje marzenia dzięki AI https://inteligentnakariera.pl/
Wybierz studia – sprawdź swoje predyspozycje! Test kompetencji https://copomaturze.lazarski.pl/
Filmy
Jakie studia wybrać - kierunki popularne vs perspektywiczne https://youtu.be/5SIDXyNCIQ8?si=BC-V1guTSGDbVl9f
Pomoc w wyborze studiów https://www.kastu.pl/uslugi/pomoc_w_wyborze_studiow
Zawodowy Stream https://www.youtube.com/channel/UC5U1ht8cmOO58tuCxHBkw4A
Dobry Zawód - Fajne Życie https://www.youtube.com/channel/UCmxxtAbdN5IC_I_CjLZoqqw/videos
Zawody przyszłości https://www.youtube.com/watch?v=bm-KSCnwjdA&list=PL4Ibwp4rbdg3tYDsgA6zWeXZVjYgl6Ckz&ab_channel=naTemat (playlista)
Do Roboty https://www.youtube.com/@DoRoboty
Kierunkowskaz https://www.youtube.com/@kierunkowskaz/playlists
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego
I Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida w Wyszkowie
Przeszłość – to jest dziś, tylko cokolwiek dalej.
Cypriana Kamila Norwida
Edukacja dla rynku pracy rozumiana jest jako konieczność doboru i dopasowania rodzaju kierunków kształcenia w szkołach do tych zawodów, na które istnieje zapotrzebowanie na rynku pracy. Sytuacja i potrzeby rynku pracy coraz szybciej ewoluują. Kierunki proponowane w Naszej Szkole są elastyczne i różnorodne, stanowią podstawę do zdobycia przez młodzież wymarzonego lub poszukiwanego zawodu.
Edukacja dla rynku pracy rozumiana jest również jako konieczność dopasowania treści programowych kształcenia ogólnego i zawodowego do wymagań i oczekiwań pracodawców. Jest ona możliwa do realizacji w szkołach, w ramach Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego.
Edukacja dla rynku pracy to również nauczenie każdego człowieka w trakcie procesu edukacji umiejętności planowania swojego rozwoju zawodowego. Każdy człowiek jest w stanie nauczyć się tak planować swój rozwój zawodowy, aby był on zgodny z jego osobistym potencjałem oraz potrzebami rynku pracy.
Wdrażając Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego mamy nadzieję wykształcić absolwenta, który sam potrafi rozwijać i dopasowywać swoje kompetencje i drogę swojej edukacji do potrzeb rynku pracy.
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego
Cele:
- Celem doradztwa edukacyjno-zawodowego jest przygotowanie uczniów do świadomego i samodzielnego planowania kariery oraz podejmowania i zmiany decyzji edukacyjno-zawodowych uwzględniających:
- pogłębianie poznawania samego siebie,
- analizę informacji na temat rynku pracy i systemu edukacji oraz własnej wiedzy,
- rozwijanie kompetencji społecznych sprzyjających efektywnemu funkcjonowaniu w sytuacjach zawodowych,
- wsparcie uczniów w sytuacji wyboru,
- kształtowanie umiejętności aktywnego uczestnictwa na rynku pracy,
- przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania na rynku pracy i mobilności zawodowej oraz uczenia się przez całe życie i uczestnictwa w całożyciowym poradnictwie kariery.
- Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.
- Pomoc nauczycielom w realizacji tematów związanych z wyborem zawodu w ramach lekcji wychowawczych i przedmiotowych.
- Wspieranie działań Szkoły mających na celu optymalny rozwój edukacyjny i zawodowy uczniów.
Grupy docelowe
- Uczniowie
- Nauczyciele i pracownicy Szkoły
- Rodzice uczniów
Formy i metody pracy: Metody i formy realizacji są dostosowane do możliwości, zainteresowań i wieku jego uczestników.
- Wykłady, prezentacje
- Warsztaty doradcze
- Lekcje wychowawcze i przedmiotowe (w ramach ścieżki edukacyjnej) w formie: ćwiczeń integracyjnych, burzy mózgów
debat, pokazów, gier, odgrywania ról, inscenizacji, pracy w grupach
- Wycieczka na Targi Szkół Wyższych, Targi Pracy
- Spotkania zawodowe
- Konkursy – aktywność twórcza
- Kwestionariusze i ankiety
- Wycieczki zawodoznawcze
Osoby odpowiedzialne
- Dyrektor
- Doradca Zawodowy
- Nauczyciele – wychowawcy
Osoby współpracujące
- Wychowawcy klas
- Bibliotekarz
- Nauczyciele języków obcych
- Nauczyciele języka polskiego
- Nauczyciele wiedzy o społeczeństwie
- Nauczyciel podstaw przedsiębiorczości i biznesu i zarządzania
- Pedagog
- Pielęgniarka szkolna
- Pracownicy instytucji zajmujących się kształtowaniem kariery zawodowej (PUP, PPP, OHP itp.)
Spodziewane efekty programu
- obniżony poziomu lęku związanego z podjęciem nauki w nowej szkole, uczelni lub pracy zawodowej
- zmniejszenie konfliktów wśród młodzieży poprzez podniesienie umiejętności współpracy z kolegami i pracownikami szkoły
- dominująca postawa przedsiębiorczości i aktywności edukacyjnej i zawodowej młodzieży
- dobra współpraca z rodziną w wychowaniu i kształtowaniu określonych postaw i zachowań w szczególności związanych z planowaniem kariery zawodowej uczniów i słuchaczy
- poznanie i zanalizowanie lokalnego rynku edukacyjnego i zawodowego
- ciągła współpraca z instytucjami miejskimi i powiatowymi
- absolwent:
- znający swoje mocne i słabe strony,
- o zwiększonej aktywności edukacyjnej i zawodowej
- o ukształtowanej orientacji zawodowej,
- skuteczny w poszukiwaniu pracy,
- zdolny do samodzielnego funkcjonowania na rynku pracy.
Monitorowanie
- ankieta ewaluacyjna
- kwestionariusze
lp. |
Działania |
Metoda |
Termin |
Osoba odpowiedzialna |
---|---|---|---|---|
1. |
Diagnoza - zdiagnozowanie zapotrzebowania uczniów i słuchaczy na działania związane z realizacją doradztwa zawodowego
|
rozmowy |
wrzesień |
Doradca zawodowy Wychowawcy |
2. |
Przygotowanie programu doradztwa zawodowego zgodnie z obowiązującym prawem, planem pracy szkoły, programem profilaktycznym szkoły, działaniami na rynku lokalnym
|
analiza dokumentacji |
wrzesień |
Doradca zawodowy Wychowawcy Pedagog szkolny |
3. |
Zatwierdzenie WSDZ |
wystąpienie na RP |
do 30 września |
Dyrektor
|
4. |
|
testy warsztaty spotkania indywidual. projekty grupowe spotkania z pracodawcami i specjalistami wycieczki zawodoznaw. udział w konkursach wolontariat promocja szkoły
|
cały rok |
Doradca zawodowy Wychowawcy Nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących pedagog Specjaliści PPP
|
5. |
Koordynowanie działań wychowawców i innych nauczycieli Pomoc w realizacji działań z doradztwa zawodowego nauczycielom, wychowawcom, specjalistom PPP
|
Harmonogram, Portfolio, e portfolio, Analiza SWOT, Indywidualny Plan Działania |
cały rok |
Doradca zawodowy, pedagog Specjaliści PPP
|
6. |
Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia. |
Zbieranie niezbędnej literatury - biblioteczka doradcy zawodowego i materiałów dydaktycznych do pracy. |
Cały rok
|
Doradca zawodowy
|
7. |
Udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom. Diagnoza doradcza. Przeprowadzanie kwestionariusza zainteresowań i predyspozycji zawodowych |
Przeprowadzanie rozmów wstępnych-identyfikacja problemu, zajęcia w ramach przydzielonej pomocy PPP
|
Cały rok |
Doradca zawodowy, pedagog Specjaliści PPP
|
8. |
Współpraca z instytucjami pozaszkolnymi wspomagającymi orientację edukacyjno-zawodową
|
Powiatowy Urząd Pracy Zakłady Pracy Cech Rzemiosł Różnych Instytucje szkoleniowe Zakłady Pracy i inne Salon Szkół Wyższych Perspektywy Salon Szkół Zagranicznych Study Abroad Perspektywy |
Cały rok |
Doradca zawodowy Wychowawcy Nauczyciele |
9. |
Promocja i marketing działań doradczych w szkole Prezentacja oferty szkoły. Prezentacja Szkoły podczas imprez lokalnych Aktualizacja informacji na stronę internetową
|
Zapoznanie uczniów, rodziców, społeczności lokalnej z ofertą szkoły oraz z celami doradztwa zawodowego Uaktualnienie informacji zawodowej na terenie szkoły
|
|
Doradca zawodowy Wychowawcy Nauczyciele |
10. |
Spotkania szkoleniowo-informacyjne (dotyczące wspierania ucznia w wyborze szkoły, wymagań rekrutacyjnych szkół) –
|
Poinformowanie o źródłach wiedzy – dedykowanej strony WWW Przygotowanie pogadanek na spotkanie z rodzicami
|
zebrania z rodzicami dni otwarte. |
Doradca zawodowy Wychowawcy
|
11. |
Doradztwo zawodowe dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów zdolnych |
Każdy nauczyciel i specjalista realizuje zaplanowane działania zgodnie ze swoimi zadaniami i kompetencjami |
cały rok |
|
12. |
Przygotowanie sprawozdania z działań doradztwa zawodowego w szkole
|
Zebranie informacji od Wychowawców Nauczycieli Zespołu PPP |
czerwiec |
Dyrektor Doradca zawodowy
|
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe:
Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności:
19) przygotowanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia;
20) warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego;
Art. 26a.
2. Doradztwo zawodowe jest realizowane na:
1) zajęciach edukacyjnych wychowania przedszkolnego;
2) obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego lub kształcenia w zawodzie;
3) zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego;
4) zajęciach związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
5) zajęciach z wychowawcą.
3. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego, sposób realizacji doradztwa zawodowego, a także zadania doradcy zawodowego, uwzględniając rolę doradztwa zawodowego w przygotowaniu uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia.
Art. 98. 1. Statut szkoły zawiera w szczególności:
16) organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego.
Art. 109. 1. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są:
- zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
6) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności;
7) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.
6. Zajęcia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, są organizowane dla uczniów klasy VII i VIII szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum.
7. Zajęcia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, są realizowane niezależnie od pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu udzielanej uczniom w ramach zajęć, o których mowa w ust. 1 pkt 5.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego
§ 4. 1. Na każdy rok szkolny w szkole opracowuje się program realizacji doradztwa zawodowego, uwzględniający wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego.
2. Program, o którym mowa w ust. 1, określa:
1) działania związane z realizacją doradztwa zawodowego, w tym:
a) tematykę działań, uwzględniającą w przypadku: – szkół, o których mowa w § 2 pkt 2–7, treści programowe, o których mowa w tych przepisach, – szkół specjalnych przysposabiających do pracy treści określone w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy,
b) oddziały, których dotyczą działania,
c) metody i formy realizacji działań, z uwzględnieniem udziału rodziców w tych działaniach, w szczególności przez organizację spotkań z rodzicami, z wyjątkiem branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych i szkół dla dorosłych,
d) terminy realizacji działań, e) osoby odpowiedzialne za realizację poszczególnych działań,
2) podmioty, z którymi szkoła współpracuje przy realizacji działań, w tym podmioty, o których mowa w § 8 ust. 1 – z uwzględnieniem potrzeb uczniów, słuchaczy i rodziców oraz lokalnych lub regionalnych działań związanych z doradztwem zawodowym.
4. Dyrektor szkoły, w terminie do dnia 30 września każdego roku szkolnego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, zatwierdza program, o którym mowa w ust. 1.
§ 5. 1. Do zadań doradcy zawodowego należy:
1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów i słuchaczy na działania związane z realizacją doradztwa zawodowego;
2) prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy;
3) opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami opiekującymi się oddziałami, psychologami lub pedagogami, programu, o którym mowa w § 4 ust. 1, oraz koordynowanie jego realizacji;
4) wspieranie nauczycieli, w tym nauczycieli wychowawców opiekujących się oddziałami, psychologów lub pedagogów, w zakresie realizacji działań określonych w programie, o którym mowa w § 4 ust. 1;
5) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej realizowanej przez szkołę, w tym gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
6) realizowanie działań wynikających z programu, o którym mowa w § 4 ust. 1.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół
Dla liceum ogólnokształcącego doradztwo zawodowe minimum 10 godzin w czteroletnim cyklu nauczania
Cele szczegółowe programu dla Liceum Ogólnokształcącego - treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla liceów ogólnokształcących
1. Poznawanie własnych zasobów
Uczeń:
1.1 sporządza bilans własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy („portfolio”);
1.2 określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego;
1.3 określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;
1.4 rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;
1.5 analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej;
1.6 określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową.
2. Świat zawodów i rynek pracy
Uczeń:
2.1 analizuje informacje o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach ich uzyskiwania w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych;
2.2 analizuje informacje o lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy oraz funkcjonujących na nim zasadach w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych;
2.3 porównuje formy zatrudnienia i możliwości funkcjonowania na rynku pracy jako pracownik, pracodawca lub osoba prowadząca działalność gospodarczą oraz analizuje podstawy prawa pracy, w tym rodzaje umów o pracę, sposoby ich rozwiązywania, prawa i obowiązki pracownika;
2.4 konfrontuje własne zasoby ze zidentyfikowanymi potrzebami i oczekiwaniami pracodawców oraz wymaganiami rynku pracy;
2.5 określa znaczenie i wskazuje możliwości realizacji różnych form aktywizacji zawodowej;
2.6 sporządza i aktualizuje dokumenty aplikacyjne zgodnie z wymaganiami pracodawców;
2.7 przygotowuje się do zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej;
2.8 charakteryzuje przebieg procesu zakładania własnej działalności gospodarczej oraz instytucje wspomagające zakładanie własnej działalności gospodarczej;
2.9 charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej, w tym instytucje rynku pracy.
3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Uczeń:
3.1 korzysta ze źródeł informacji dotyczących dalszego kształcenia formalnego, pozaformalnego i nieformalnego;
3.2 określa korzyści wynikające z uczenia się przez całe życie w rozwoju osobistym i zawodowym;
3.3 analizuje możliwości uzupełniania, poszerzania i uzyskiwania kwalifikacji zawodowych w ramach krajowego i europejskiego systemu kwalifikacji;
3.4. wskazuje możliwości kontynuowania nauki.
4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Uczeń:
4.1 ustala swoje cele, zadania i działania w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej;
4.2 sporządza indywidualny plan działania - planuje różne warianty ścieżek edukacyjno-zawodowych na podstawie bilansu własnych zasobów i wartości oraz informacji na temat rynku edukacji i rynku pracy, przewidując skutki własnych decyzji;
4.3 dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej zgodnie z posiadanymi zasobami i określonymi celami zawodowymi.
Bibliografia
- ORE https://www.ore.edu.pl/
- IBE https://www.ibe.edu.pl/pl/
- portal edukacyjny Mapa Karier https://mapakarier.org/
- Fundacja CEO https://ceo.org.pl/
- Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości https://junior.org.pl/
- fundacja Bakcyl https://bakcyl.wib.org.pl/ - dobra praktyka szkoły
- ZUS https://www.zus.pl/edukacja/szkoly-podstawowe/projekt-z-zus
- Inteligentna Kariera https://inteligentnakariera.pl/
- Bezpłatne szkolenia z PFP https://szkolenia.pfp.com.pl/
- i inne wspierające działania doradcy OHP, PUP