Drodzy Uczniowie,

„Jeśli nic nie zmienisz, nic się nie zmieni. Gdy będziesz
postępować tak jak dotychczas to dostaniesz to, co
dotychczas. Chcesz zmiany, zmień coś”.

Courtney C. Stevens, Sprawy do zapomnienia

Ciągłe zmiany na rynku pracy, rosnąca konieczność mobilności zawodowej, nowe formy pracy, znikające i pojawiające się nowe zawody powodują, że wytyczenie długoterminowej ścieżki edukacyjno - zawodowej wielu osobom wydaje się trudne.
Jako doradcy zawodowi chętnie pomożemy młodzieży w dokonywaniu trafnych wyborów edukacyjnych i zawodowych oraz oferujemy wsparcie w rozwoju zawodowym (kierunek kształcenia, wybór studiów,  wybór zawodu, decyzje o samozatrudnieniu itp.).
W swojej działalności wykorzystujemy indywidualne i grupowe metody pracy, sprzyjające określeniu potencjału osobistego, uwzględniając aktualne i prognozowane potrzeby rynku pracy i edukacji. Upowszechniamy informacje dotyczące możliwości edukacyjnych i rynku pracy.
Jako doradcy zawodowi udzielamy porad i informacji indywidualnych oraz prowadząc zajęcia grupowe - konsultacje.
Dostarczamy specjalistycznej pomocy w poznaniu świata zawodów, własnych zainteresowań i predyspozycji, a także w wyborze zawodu, kierunku kształcenia, planowaniu ścieżki edukacyjnej, określeniu obszarów doskonalenia zawodowego lub przekwalifikowania, sposobu potwierdzenia kwalifikacji, podjęciu lub zmianie pracy i aktywnym poruszaniu się po rynku pracy.
Będziemy wspierać proces uczenia się przez całe życie oraz adaptację do nieustannie zmieniających się warunków i otoczenia. W naszych działaniach, jako doradcy zawodowi, kierujemy się dobrem ucznia, uwzględniając jego możliwości i potrzeby.

Zapraszamy do współpracy,
Beata Sierzan
Kontakt: beata.sierzan@1lowyszkow.pl

Marzena Sobczyńska

Kontakt: marzena.sobczynska@1lowyszkow.pl

 

 

BAZA MATERIAŁÓW

KONKURSY

 

Olimpiada Wiedzy o Mediach https://owm.edu.pl/

Olimpiada Przedsiębiorczości https://www.olimpiada.edu.pl/

Olimpiada Wiedzy o Prawie https://olimpiadaprawa.pl/

Olimpiada Wiedzy o UJ https://konkurs.uj.edu.pl/

Ogólnopolski Konkurs Matematyczny im. gen. Sylwestra Kaliskiego https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ogolnopolski-konkurs-matematyczny/

Olimpiada Wiedzy Ekonomicznej https://owe.pte.pl/

Inne konkurs z indeksem uczelni wyższej do wygrania: https://uczelnie.info.pl/category/konkursy/

 

Artykuły

Skąd mogę wiedzieć, że wybieram dobrze? 

https://perspektywy.pl/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=2709:skad-moge-wiedziec-ze-wybieram-dobrze&catid=205&Itemid=369

Jakie studia wybrać, czyli skrócony poradnik dla niezdecydowanych https://studia.pl/jakie-studia-wybrac-czyli-skrocony-poradnik-dla-niezdecydowanych/

 

Portale zawodoznawcze

Portal edukacyjny https://perspektywy.pl/portal/

Wybór zawodu https://wybor-zawodu.pl/

Serwis dokariery.pl https://dokariery.pl/ecam-stronablog-44792

Serwis ORE doradztwo.ore.edu.pl

 

Informacje o uczelniach

Kalkulator maturalny - jak liczyć punkty na studia https://www.otouczelnie.pl/kalkulator-maturalny Uczelnie w Polsce https://uczelnie.net/

Studia za granicą https://www.kastu.pl/

Akademickie Centrum Informacyjne https://uczelnie.info.pl/

 

Testy

Zawodometr Test zainteresowań i predyspozycji zawodowych https://zawodometr.pl/2-quiz.php

Test zainteresowań i predyspozycji zawodowych https://predyspozycje-zawodowe.pl/

Test predyspozycji zawodowych https://kompetencjometr.mlodziwlodzi.pl/

Test predyspozycji zawodowych https://zawodowe.info/

Jakie studia? Test na zainteresowania https://testy-zawodowe.pl/testy/wybor-studiow

Dopasuj się do zawodu https://wybierz-zawod.eu/

Wartości pracy https://www.pracowniatestow.com/testy/fill-out,wartosci-pracy-8.html

Test predyspozycji zawodowych https://www.arealme.com/16types/pl/

Anglojęzyczny Test MBTI https://www.humanmetrics.com/personality

Kwestionariusz osobowości zawodowej https://www.doradzamyzawodowo.pl/test/

Spełnij swoje marzenia dzięki AI https://inteligentnakariera.pl/

Wybierz studia – sprawdź swoje predyspozycje! Test kompetencji https://copomaturze.lazarski.pl/

 

Filmy

Jakie studia wybrać - kierunki popularne vs perspektywiczne https://youtu.be/5SIDXyNCIQ8?si=BC-V1guTSGDbVl9f

Pomoc w wyborze studiów https://www.kastu.pl/uslugi/pomoc_w_wyborze_studiow

Zawodowy Stream https://www.youtube.com/channel/UC5U1ht8cmOO58tuCxHBkw4A

Dobry Zawód - Fajne Życie https://www.youtube.com/channel/UCmxxtAbdN5IC_I_CjLZoqqw/videos

Zawody przyszłości https://www.youtube.com/watch?v=bm-KSCnwjdA&list=PL4Ibwp4rbdg3tYDsgA6zWeXZVjYgl6Ckz&ab_channel=naTemat (playlista)

Do Roboty https://www.youtube.com/@DoRoboty

Kierunkowskaz https://www.youtube.com/@kierunkowskaz/playlists

 

 

 

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego

 

I Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida w Wyszkowie

 

 

Przeszłość – to jest dziś, tylko cokolwiek dalej.

Cypriana Kamila Norwida

 

Edukacja dla rynku pracy rozumiana jest jako konieczność doboru i dopasowania rodzaju kierunków kształcenia w szkołach do tych zawodów, na które istnieje zapotrzebowanie na rynku pracy. Sytuacja i potrzeby rynku pracy coraz szybciej ewoluują. Kierunki proponowane w Naszej Szkole są elastyczne i różnorodne, stanowią podstawę do zdobycia przez młodzież wymarzonego lub poszukiwanego zawodu.

Edukacja dla rynku pracy rozumiana jest również jako konieczność dopasowania treści programowych kształcenia ogólnego i zawodowego do wymagań i oczekiwań pracodawców. Jest o­na możliwa do realizacji w szkołach, w ramach Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego.

Edukacja dla rynku pracy to również nauczenie każdego człowieka w trakcie procesu edukacji umiejętności planowania swojego rozwoju zawodowego. Każdy człowiek jest w stanie nauczyć się tak planować swój rozwój zawodowy, aby był o­n zgodny z jego osobistym potencjałem oraz potrzebami rynku pracy.

Wdrażając Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego mamy nadzieję wykształcić absolwenta, który sam potrafi rozwijać i dopasowywać swoje kompetencje i drogę swojej edukacji do potrzeb rynku pracy.

 

 

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego

 

Cele:

  1. Celem doradztwa edukacyjno-zawodowego jest przygotowanie uczniów do świadomego i samodzielnego planowania kariery oraz podejmowania i zmiany decyzji edukacyjno-zawodowych uwzględniających:
  • pogłębianie poznawania samego siebie,
  • analizę informacji na temat rynku pracy i systemu edukacji oraz własnej wiedzy,
  • rozwijanie kompetencji społecznych sprzyjających efektywnemu funkcjonowaniu w sytuacjach zawodowych,
  • wsparcie uczniów w sytuacji wyboru,
  • kształtowanie umiejętności aktywnego uczestnictwa na rynku pracy,
  • przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania na rynku pracy i mobilności zawodowej oraz uczenia się przez całe życie i uczestnictwa w całożyciowym poradnictwie kariery.
  1. Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.
  2. Pomoc nauczycielom w realizacji tematów związanych z wyborem zawodu w ramach lekcji wychowawczych i przedmiotowych.
  3. Wspieranie działań Szkoły mających na celu optymalny rozwój edukacyjny i zawodowy uczniów.

Grupy docelowe

  1. Uczniowie
  2. Nauczyciele i pracownicy Szkoły
  3. Rodzice uczniów

Formy i metody pracy: Metody i formy realizacji są dostosowane do możliwości, zainteresowań i wieku jego uczestników.

  • Wykłady, prezentacje
  • Warsztaty doradcze
  • Lekcje wychowawcze i przedmiotowe (w ramach ścieżki edukacyjnej) w formie: ćwiczeń integracyjnych, burzy mózgów

debat, pokazów, gier, odgrywania ról, inscenizacji, pracy w grupach

  • Wycieczka na Targi Szkół Wyższych, Targi Pracy
  • Spotkania zawodowe
  • Konkursy – aktywność twórcza
  • Kwestionariusze i ankiety
  • Wycieczki zawodoznawcze

Osoby odpowiedzialne

  • Dyrektor
  • Doradca Zawodowy
  • Nauczyciele – wychowawcy

Osoby współpracujące

  • Wychowawcy klas
  • Bibliotekarz
  • Nauczyciele języków obcych
  • Nauczyciele języka polskiego
  • Nauczyciele wiedzy o społeczeństwie
  • Nauczyciel podstaw przedsiębiorczości i biznesu i zarządzania
  • Pedagog
  • Pielęgniarka szkolna
  • Pracownicy instytucji zajmujących się kształtowaniem kariery zawodowej (PUP, PPP, OHP itp.)

Spodziewane efekty programu

  • obniżony poziomu lęku związanego z podjęciem nauki w nowej szkole, uczelni lub pracy zawodowej
  • zmniejszenie konfliktów wśród młodzieży poprzez podniesienie umiejętności współpracy z kolegami i pracownikami szkoły
  • dominująca postawa przedsiębiorczości i aktywności edukacyjnej i zawodowej młodzieży
  • dobra współpraca z rodziną w wychowaniu i kształtowaniu określonych postaw i zachowań w szczególności związanych z planowaniem kariery zawodowej uczniów i słuchaczy
  • poznanie i zanalizowanie lokalnego rynku edukacyjnego i zawodowego
  • ciągła współpraca z instytucjami miejskimi i powiatowymi
  • absolwent:
  • znający swoje mocne i słabe strony,
  • o zwiększonej aktywności edukacyjnej i zawodowej
  • o ukształtowanej orientacji zawodowej,
  • skuteczny w poszukiwaniu pracy,
  • zdolny do samodzielnego funkcjonowania na rynku pracy.

Monitorowanie

  • ankieta ewaluacyjna
  • kwestionariusze

 

 

 

lp.

Działania

Metoda

Termin

Osoba

odpowiedzialna

1.

Diagnoza - zdiagnozowanie zapotrzebowania uczniów i słuchaczy na działania związane z realizacją doradztwa zawodowego

 

rozmowy

wrzesień

Doradca zawodowy

Wychowawcy

2.

Przygotowanie programu doradztwa zawodowego zgodnie z obowiązującym prawem, planem pracy szkoły, programem profilaktycznym szkoły, działaniami na rynku lokalnym

 

analiza dokumentacji

wrzesień

Doradca zawodowy

Wychowawcy

Pedagog szkolny

3.

Zatwierdzenie WSDZ

wystąpienie na RP

do 30

września

Dyrektor

 

4.

  1. Prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego wg Rozporządzenia MEN z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U, 2019 poz. 325).
  2. Realizacja działań doradcy zawodowego wg Rozporządzenia MEN z 30.04.2013 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2013 poz. 532), Rozporządzenia MEN z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U, 2019 poz. 325) i bieżących potrzeb.
  3. Realizacja doradztwa zawodowego na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego oraz na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia w zawodzie.

 

testy

warsztaty

spotkania indywidual.

projekty grupowe

spotkania z pracodawcami

i specjalistami

wycieczki zawodoznaw.

udział w konkursach

wolontariat

promocja

szkoły

 

 

cały rok

Doradca zawodowy

Wychowawcy

Nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących pedagog

Specjaliści PPP

 

5.

Koordynowanie działań wychowawców i innych nauczycieli

Pomoc w realizacji działań z doradztwa zawodowego nauczycielom, wychowawcom, specjalistom PPP

 

Harmonogram, Portfolio, e portfolio, Analiza SWOT, Indywidualny Plan Działania

cały rok

Doradca zawodowy, pedagog

Specjaliści PPP

 

6.

Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia.

Zbieranie niezbędnej literatury - biblioteczka doradcy zawodowego

i materiałów dydaktycznych do pracy.

Cały rok

 

Doradca zawodowy

 

7.

Udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom.

Diagnoza doradcza.

Przeprowadzanie kwestionariusza zainteresowań i predyspozycji zawodowych

Przeprowadzanie rozmów wstępnych-identyfikacja problemu, zajęcia w ramach przydzielonej pomocy PPP

 

Cały rok

Doradca zawodowy, pedagog

Specjaliści PPP

 

8.

Współpraca z instytucjami pozaszkolnymi wspomagającymi orientację edukacyjno-zawodową

  1. Spotkania z absolwentami, którzy odnieśli sukces zawodowy – pracują w wybranym zawodzie, założyli własną firmę, zmieniają kwalifikacje dla potrzeb rynku pracy, itp. regularnie (np. na zajęciach z wychowawcą) cały okres wsparcia
  2. Zachęcanie przedsiębiorców lokalnych do współpracy ze szkołami: wycieczki zawodoznawcze, staże, praktyki, spotkania z uczniami
  3. Raz w roku koordynowanie organizacji programu Otwarta firma https://otwarta-firma.junior.org.pl/
  4. Współpraca z Urzędem Pracy i OHP w celu promowania aktywnych form zapobiegania bezrobociu: staże dla młodych, prace interwencyjne, itp.)
  5. Koordynacja organizacji Dnia Przedsiębiorczości dla wszystkich typów szkół średnich. https://dzien-przedsiebiorczosci.junior.org.pl/
  6. Promowanie konkursów i działań szkół związanych z rozwojem zdolności i zainteresowań uczniów
  7. Udział w targach szkół wyższych

Powiatowy Urząd Pracy

Zakłady Pracy

  •  
  •  

Cech Rzemiosł Różnych

Instytucje szkoleniowe

Zakłady Pracy

i inne

Salon Szkół Wyższych Perspektywy

Salon Szkół Zagranicznych Study Abroad Perspektywy

Cały rok

Doradca zawodowy

Wychowawcy

Nauczyciele

9.

Promocja i marketing działań doradczych w szkole

Prezentacja oferty szkoły.

Prezentacja Szkoły podczas imprez lokalnych

Aktualizacja informacji na stronę internetową

 

 

Zapoznanie uczniów, rodziców, społeczności lokalnej z ofertą szkoły oraz z celami doradztwa zawodowego

Uaktualnienie informacji zawodowej na terenie szkoły

 

 

Doradca zawodowy

Wychowawcy

Nauczyciele

10.

Spotkania szkoleniowo-informacyjne (dotyczące wspierania ucznia w wyborze szkoły, wymagań rekrutacyjnych szkół) –

 

Poinformowanie o źródłach wiedzy – dedykowanej strony WWW

Przygotowanie pogadanek na spotkanie z rodzicami

 

zebrania z rodzicami

dni otwarte.

Doradca zawodowy

Wychowawcy

 

11.

Doradztwo zawodowe dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów zdolnych

Każdy nauczyciel i specjalista realizuje zaplanowane działania zgodnie ze swoimi zadaniami i kompetencjami

cały rok

 

12.

Przygotowanie sprawozdania z działań doradztwa zawodowego w szkole

 

Zebranie informacji od Wychowawców

Nauczycieli

Zespołu PPP

czerwiec

Dyrektor

Doradca zawodowy

 

 

 

Podstawa prawna:

 

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe:

Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności:

19) przygotowanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia;

20) warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego;

Art. 26a. 

2. Doradztwo zawodowe jest realizowane na:

1) zajęciach edukacyjnych wychowania przedszkolnego;

2) obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego lub kształcenia w zawodzie;

3) zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego;

4) zajęciach związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

5) zajęciach z wychowawcą.

3. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego, sposób realizacji doradztwa zawodowego, a także zadania doradcy zawodowego, uwzględniając rolę doradztwa zawodowego w przygotowaniu uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia.

Art. 98. 1. Statut szkoły zawiera w szczególności:

16) organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego.

Art. 109. 1. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są:

  1. zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

6) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności;

7) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.

6. Zajęcia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, są organizowane dla uczniów klasy VII i VIII szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum.

7. Zajęcia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, są realizowane niezależnie od pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu udzielanej uczniom w ramach zajęć, o których mowa w ust. 1 pkt 5.

 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego

§ 4. 1. Na każdy rok szkolny w szkole opracowuje się program realizacji doradztwa zawodowego, uwzględniający wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego.

2. Program, o którym mowa w ust. 1, określa:

1) działania związane z realizacją doradztwa zawodowego, w tym:

a) tematykę działań, uwzględniającą w przypadku: – szkół, o których mowa w § 2 pkt 2–7, treści programowe, o których mowa w tych przepisach, – szkół specjalnych przysposabiających do pracy treści określone w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy,

b) oddziały, których dotyczą działania,

c) metody i formy realizacji działań, z uwzględnieniem udziału rodziców w tych działaniach, w szczególności przez organizację spotkań z rodzicami, z wyjątkiem branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych i szkół dla dorosłych,

d) terminy realizacji działań, e) osoby odpowiedzialne za realizację poszczególnych działań,

2) podmioty, z którymi szkoła współpracuje przy realizacji działań, w tym podmioty, o których mowa w § 8 ust. 1 – z uwzględnieniem potrzeb uczniów, słuchaczy i rodziców oraz lokalnych lub regionalnych działań związanych z doradztwem zawodowym.

4. Dyrektor szkoły, w terminie do dnia 30 września każdego roku szkolnego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, zatwierdza program, o którym mowa w ust. 1.

§ 5. 1. Do zadań doradcy zawodowego należy:

1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów i słuchaczy na działania związane z realizacją doradztwa zawodowego;

2) prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy;

3) opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami opiekującymi się oddziałami, psychologami lub pedagogami, programu, o którym mowa w § 4 ust. 1, oraz koordynowanie jego realizacji;

4) wspieranie nauczycieli, w tym nauczycieli wychowawców opiekujących się oddziałami, psychologów lub pedagogów, w zakresie realizacji działań określonych w programie, o którym mowa w § 4 ust. 1;

5) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej realizowanej przez szkołę, w tym gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;

6) realizowanie działań wynikających z programu, o którym mowa w § 4 ust. 1.

 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół

Dla liceum ogólnokształcącego doradztwo zawodowe minimum 10 godzin w czteroletnim cyklu nauczania

 

Cele szczegółowe programu dla Liceum Ogólnokształcącego - treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla liceów ogólnokształcących

1. Poznawanie własnych zasobów

Uczeń:

1.1 sporządza bilans własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy („portfolio”);

1.2 określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego;

1.3 określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;

1.4 rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;

1.5 analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej;

1.6 określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową.

2. Świat zawodów i rynek pracy

Uczeń:

2.1 analizuje informacje o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach ich uzyskiwania w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych;

2.2 analizuje informacje o lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy oraz funkcjonujących na nim zasadach w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych;

2.3 porównuje formy zatrudnienia i możliwości funkcjonowania na rynku pracy jako pracownik, pracodawca lub osoba prowadząca działalność gospodarczą oraz analizuje podstawy prawa pracy, w tym rodzaje umów o pracę, sposoby ich rozwiązywania, prawa i obowiązki pracownika;

2.4 konfrontuje własne zasoby ze zidentyfikowanymi potrzebami i oczekiwaniami pracodawców oraz wymaganiami rynku pracy;

2.5 określa znaczenie i wskazuje możliwości realizacji różnych form aktywizacji zawodowej;

2.6 sporządza i aktualizuje dokumenty aplikacyjne zgodnie z wymaganiami pracodawców;

2.7 przygotowuje się do zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej;

2.8 charakteryzuje przebieg procesu zakładania własnej działalności gospodarczej oraz instytucje wspomagające zakładanie własnej działalności gospodarczej;

2.9 charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej, w tym instytucje rynku pracy.

3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

Uczeń:

3.1 korzysta ze źródeł informacji dotyczących dalszego kształcenia formalnego, pozaformalnego i nieformalnego;

3.2 określa korzyści wynikające z uczenia się przez całe życie w rozwoju osobistym i zawodowym;

3.3 analizuje możliwości uzupełniania, poszerzania i uzyskiwania kwalifikacji zawodowych w ramach krajowego i europejskiego systemu kwalifikacji;

3.4. wskazuje możliwości kontynuowania nauki.

4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

Uczeń:

4.1 ustala swoje cele, zadania i działania w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej;

4.2 sporządza indywidualny plan działania - planuje różne warianty ścieżek edukacyjno-zawodowych na podstawie bilansu własnych zasobów i wartości oraz informacji na temat rynku edukacji i rynku pracy, przewidując skutki własnych decyzji;

4.3 dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej zgodnie z posiadanymi zasobami i określonymi celami zawodowymi.

 

Bibliografia