13 września 2023 r. klasy 4C i 3B wraz z nauczycielkami panią Anetą Delugą, panią Renatą Kacperską oraz panią Małgorzatą Łysik wyruszyły na trzydniową wycieczkę turystyczno-krajoznawczą do Krakowa. Wycieczka odbyła się  w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki „Poznaj Polskę”.

Pierwszym punktem wycieczki było zwiedzanie głównego szlaku Kopalni Soli „Wieliczka”. Podobno do wielickiej kopalni przyjeżdża się kilka razy. Każda z wycieczek po solnych podziemiach to inne wrażenia i… inne wspomnienia. My z pewnością zapamiętamy piękne komory wykute w soli, a wśród nich tę najbardziej wyjątkową – Kaplicę św. Kingi, niesamowite podziemne jeziora, majestatyczne konstrukcje ciesielskie i unikalne solne rzeźby. Przemierzając blisko 3 kilometry krętych korytarzy, 800 schodów, schodząc na głębokość 135 metrów pod ziemię, mogliśmy podziwiać piękno naturalnej architektury, ale również zaczerpnąć wiedzy historycznej.

Po intensywnym dniu przybyliśmy do hotelu, gdzie mieliśmy szansę na wspólną integrację nie tylko z kolegami, ale również z nauczycielami, a także na odpoczynek przed kolejnym dniem, czyli zwiedzaniem Krakowa.

Spacer z przewodnikiem po Krakowie rozpoczęliśmy na Placu Matejki pod Pomnikiem Grunwaldzkim. Następnie udaliśmy się pod Barbakan, by zachowaną średniowieczną Bramą Floriańską przejść na jedną z najbardziej znanych ulic Krakowa - ulicę Floriańską. Przy tej ulicy zobaczyliśmy szereg kamienic o ciekawej historii, a pośród nich Dom Jana Matejki, hotel "Pod Różą", dawny pałac Kmitów czy Jamę Michalika - kolebkę Młodej Polski i miejsce spotkań krakowskiej artystycznej bohemy XIX wieku. Następnie udaliśmy się do jednego z najważniejszych kościołów Krakowa – gotyckiej Bazyliki Mariackiej. W niej mieliśmy okazję obejrzeć odsłonięcie ołtarza Wita Stwosza. Punktualnie w południe z wyższej wieży kościoła trębacz odegrał hejnał. Następnie zrobiliśmy sobie krótki odpoczynek pod pomnikiem Adama Mickiewicza, który jest popularnym punktem spotkań zarówno Krakowian jak i turystów, którzy umawiają się „pod Adasiem”. Później podążyliśmy w kierunku Sukiennic, umiejscowionych na samym środku jednego z największych zachowanych średniowiecznych rynków europejskich, czyli Rynku Głównym w Krakowie. Z Rynku trasa wiodła w ulicę Grodzką, kiedyś ulicę złotników krakowskich, przy której mieszkał sam mistrz Wit Stwosz, malarz Michał Stachowicz, urodziła się najsłynniejsza polska aktorka Helena Modrzejewska. Przy tej ulicy na uwagę z całą pewnością zasługuje Dom Jan Długosza. Następnie udaliśmy się na Wzgórze Wawelskie z Zamkiem Królewskim i katedrą wawelską, gdzie weszliśmy na Dzwon Zygmunta oraz zeszliśmy do podziemi katedralnych, nekropoli polskich królów i niektórych bohaterów narodowych. Stanisław Wyspiański napisał o tym miejscu: (...)tu wszystko jest Polską, kamień każdy i okruch każdy, a człowiek, który tu wstąpi, staje się Polski częścią (...) dopiero wśród tych murów jesteśmy Polską. (...)

Kolejnym punktem na mapie Krakowa był Kazimierz, dzielnica żydowska, w której zachowało się wiele zabytków, szczególnie sakralnych. Zwiedziliśmy Starą Synagogę, synagogę Na Górce oraz bożnicę Remuh z przyległym cmentarzem żydowskim, jednym z najstarszych w Polsce i w Europie. Do hotelu wróciliśmy wyczerpani, ale zadowoleni z zobaczonych atrakcji oraz kolejnej dawki wiedzy historycznej.

Trzeciego dnia naszej fantastycznej przygody udaliśmy się do Ojcowskiego Parku Narodowego. Ojcowski Park Narodowy to Jura w pigułce. Jaskinie, bramy skalne, ostańce wapienne, średniowieczne zamki - to wszystko w jednym miejscu, do tego piękna słoneczna pogoda - wymarzone warunki na wędrowanie. Spacerując Doliną Prądnika w otoczeniu pięknej przyrody, mogliśmy zobaczyć m.in. Jaskinię Łokietka, Bramę Krakowską, Maczugę Herkulesa oraz Pieskowy Zamek.

Z torbami pełnymi pamiątek (i książek do matury) wróciliśmy cali i zdrowi do Wyszkowa. Wycieczka dostarczyła nam nie tylko wszechstronnej wiedzy, ale przede wszystkim wielu niezapomnianych wrażeń́. Z nostalgią wspominamy przeżyte przez nas przygody w magicznym Krakowie i jego okolicach. Chętnie powtórzylibyśmy to jeszcze raz…