W lipcu i sierpniu 2024 roku dziesięciu nauczycieli z I Liceum Ogólnokształcącego im. Cypriana Kamila Norwida w Wyszkowie wzięło udział w międzynarodowych kursach metodycznych, które odbyły się w kilku krajach Europy. Wyjazdy te były częścią projektu „Inwestujemy w jakość: uczenie się na rzecz kompetencji miękkich, transformacji cyfrowej i ekologicznej”, finansowanego przez Unię Europejską w programie Erasmus+ (2021-2027).

Nasi nauczyciele mieli szansę uczyć się od najlepszych, poznając nowoczesne metody pracy, rozwijając kreatywność, ekologiczną świadomość i nowe technologie. Kursy nie tylko wzbogaciły ich warsztat dydaktyczny, ale też dały okazję do spotkań z nauczycielami z innych krajów – co stało się świetną wymianą doświadczeń. To były intensywne, ale inspirujące tygodnie, pełne nowych pomysłów na przyszłe lekcje, a dodatkowo – niecodzienna okazja, by poznać piękne zakątki Europy!

 

Portugalia – Porto: Kurs „Building a Sustainable Future”

Panie Agnieszka Banaszek i Marzena Deluga uczestniczyły w kursie „Building a Sustainable Future”, który skupiał się na tematyce zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. W ramach szkolenia nauczycielki zgłębiały wiedzę na temat ochrony różnorodności biologicznej, pozyskiwania zielonej energii oraz zarządzania zasobami wodnymi. Miały również okazję odwiedzić LIPOR International Global Waste Management – centrum zajmujące się gospodarką odpadami zgodnie z zasadami zero waste. Dzięki temu zdobyły nie tylko teoretyczną, ale także praktyczną wiedzę na temat zrównoważonych rozwiązań dla środowiska.

 

Irlandia – Dublin: Kursy „Mindfulness for Teachers” oraz „The 21st Century Classroom”

W Dublinie, panie Aneta Deluga i Magdalena Kimula miały możliwość rozwoju na różnych polach. Pani Aneta uczestniczyła w kursie „Mindfulness for Teachers”, który dostarczył narzędzi do treningu uważności w edukacji, w celu poprawy atmosfery w klasie oraz samopoczucia uczniów. Obie nauczycielki wzięły również udział w intensywnym kursie języka angielskiego na poziomie C2, co znacznie podniosło ich umiejętności językowe. Pani Magdalena z kolei zdobywała nowoczesne pomysły na nauczanie w kursie „The 21st Century Classroom”, który skupiał się na integracji nowych technologii w procesie edukacji.

Pobyt w Irlandii nie ograniczał się tylko do nauki. Nauczycielki zwiedziły malownicze okolice Dublina, odwiedzając Howth, Klify Moheru i Glendalough, a także uczestniczyły w spektaklu Riverdance oraz zwiedziły fabrykę Guinnessa.

 

Włochy – Florencja: Kreatywne nauczanie i sztuczna inteligencja

We Florencji trzy nauczycielki i wicedyrektor naszej szkoły mieli okazję doskonalić swoje umiejętności w ramach różnych kursów. Pani Joanna Krzyszczak uczestniczyła w kursie „Happy Schools: Positive Education for Well-Being and Life-Skills Development”, który skupiał się na rozwijaniu umiejętności życiowych oraz dobrostanu psychicznego uczniów. Pani Katarzyna Mielcarz wzięła udział w szkoleniu „The 4Cs: Creativity, Critical Thinking, Communication and Collaboration in Schools”, zdobywając wiedzę z zakresu kreatywności, komunikacji oraz krytycznego myślenia.

Pani Patrycja Ogrodzińska uczestniczyła w kursie „Web Solutions for the Classroom”, gdzie poznała innowacyjne narzędzia internetowe, które mogą być wykorzystywane w codziennej pracy nauczyciela. Z kolei pan Wojciech Chaciński, wicedyrektor szkoły, wziął udział w kursie „ChatGPT and Basic AI Tools”, który koncentrował się na wykorzystaniu sztucznej inteligencji i narzędzi AI w edukacji. Uczestnicy kursu mieli możliwość pracy z różnymi platformami edukacyjnymi, takimi jak ChatGPT czy Copilot, które mogą wspierać nauczycieli w planowaniu lekcji i zarządzaniu administracją szkoły.

Florencja, będąca stolicą sztuki renesansowej, była idealnym miejscem do rozwijania kreatywności. Nauczyciele nie tylko uczestniczyli w intensywnych zajęciach, ale także mieli okazję zwiedzić renesansowe zabytki miasta jak również Pizę, Sienę oraz region Chianti, uznawany za kwintesencję włoskiego krajobrazu.

 

Francja – Nicea: Cyfrowe narzędzia w nauczaniu

Panie Beata Ziembowska i Grażyna Piotrowicz wzięły udział w kursie „Digital Teaching Essentials: from A to Z”, który odbył się w Nicei. Kurs koncentrował się na nowoczesnych narzędziach cyfrowych oraz technologiach wykorzystujących sztuczną inteligencję w edukacji. Nauczycielki poznały aplikacje takie jak ChatGPT, Copilot, Diffit oraz Eduaide, które umożliwiają tworzenie interaktywnych materiałów edukacyjnych.

Pobyt w Nicei był również okazją do zwiedzania malowniczego Lazurowego Wybrzeża i wymiany doświadczeń z nauczycielami z różnych krajów Europy.

 

Dzięki udziałowi w kursach metodycznych w ramach programu Erasmus+, nauczyciele I LO zdobyli nowe umiejętności i inspiracje, które wzbogacą proces nauczania w naszej szkole. Zastosowanie nowoczesnych metod pracy pozwoli im lepiej odpowiadać na potrzeby współczesnych uczniów i wyzwania dynamicznie zmieniającego się świata.

Nauczyciele mieli również okazję doświadczyć różnorodności kulturowej Europy, co poszerzyło ich osobiste i zawodowe perspektywy. Poznanie innych systemów edukacyjnych i współpraca z nauczycielami z różnych krajów pomogły im zrozumieć europejską tożsamość oraz wartości, które będą wprowadzać do swojej pracy. Te nowe doświadczenia przyczynią się do rozwijania w uczniach postaw otwartości i zrozumienia dla innych kultur, a także do stworzenia bardziej wszechstronnej edukacji, otwierającej młodzież na świat.

 

Aneta Deluga, koordynatorka projektu Erasmus+ w I LO