W czasach pandemii, kiedy znacznie zostały ograniczone wydarzenia szkolne, nie tylko działania, ale i wyobraźnia uczniów i nauczycieli naszego liceum musiały przestawić się na alternatywne, twórcze i dające radość sposoby komunikacji. Tak też w naszej szkole obchodzony był 60. Międzynarodowy Dzień Teatru. Tego dnia połączyliśmy daty i wydarzenia, a to wszystko, by upamiętnić 200. rocznicę urodzin Patrona Szkoły. 

Już od pierwszej lekcji, w ramach e-happeningu „Czytamy Norwida”, nauczyciele zaskoczyli nas przygotowaniem interpretacji swoich ulubionych dzieł. Recytacje utworów sprawiły, że uczniowie z zaciekawieniem słuchali swoich opiekunów. Wspólnie z nimi odwiedzili Weronę, zatęsknili za chwilami dzieciństwa, docenili geniusz Szopena - po prostu: byli jeszcze bliżej Norwida!

Dużym zainteresowaniem cieszyły się zorganizowane przez p. Agnieszkę Łazicką-Andrusiuk warsztaty teatralne „Nie-ciężkie Norwidy”, w których uczestniczyło blisko 100 osób. Zaangażowanie i aktywny udział gospodarzy: uczniów, Dyrekcji Szkoły, nauczycieli oraz zaproszonych gości- wicestarosty p. Leszka Marszała, a przede wszystkim charyzmatyczna osobowość prowadzącego warsztaty - aktora Grzegorza Heromińskiego sprawiły, że mogliśmy choć na chwilę zmienić monotonną rzeczywistość i „dotknąć teatru”, uczestnicząc w tym artystycznym wydarzeniu. Wraz z pierwszymi minutami spotkania można było dostrzec radosną atmosferę, która napawała uczestników optymizmem. Całość warsztatów była bardzo zróżnicowana, począwszy od wspomnień z dzieciństwa aktora, technik teatralnych, fragmentów kabaretów, żartów międzyjęzykowych, poprzez przybite do sceny buty, a kończąc na improwizacji operowej. Ten czas upłynął w oka mgnieniu, a tematom wciąż nie było końca. Pan Grzegorz Heromiński uświadomił nam, że marzenia są po to, aby je spełniać, zdradził również kilka sekretów zza kulis teatru, np. szybki sposób na przetrwanie nawet gorszego dnia.

Długo jeszcze będziemy wspominać warsztaty, rozmawiać o nich oraz wymieniać się refleksjami. Duże wrażenie wywarła na nas autentyczność i spontaniczność tego spotkania. Był to czas odnowienia relacji pomiędzy artystą a publicznością, przeszłością i przyszłością, o której pisał w swoich dziełach Norwid.

 Należy też podkreślić, że wspólne projekty uczniów, których zadaniem było stworzenie miniatur filmowych, w ramach akcji „Nakręć się na Norwida!”, trwały już od tygodnia. Jedenaście klas, pod czujnym okiem swoich polonistek, przystąpiło do działania, a efekty pracy będzie można oglądać cyklicznie na stronie naszej szkoły.

 

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w organizację tego wydarzenia!

 

Amelia Sitkowska i Zuzanna Nowak, kl. 1 e