
W ramach realizacji naszego projektu #impactmakers organizowanego prze #fundacjathink 21 lutego w Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego rozpoczęliśmy świętowanie i docenianie wartości języka ojczystego we współczesnym świecie.
Członkowie Samorządu Szkolnego zorganizowali plebiscyt na najciekawsze i najbardziej popularne młodzieżowe słowo roku. Przez kilka dni Norwidziaki zgłaszali swoje propozycje do głosowania, a w piątek 28 lutego przeprowadzili ostateczne głosowanie na „Norwidowskie Słowo Roku”. Okazało się, że nasza młodzież wybrała znane już wszystkim słowo SIGMA.
We wtorek 25 lutego klasy Ia i Ib odwiedziły Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie. W ramach programu „Kulturalna szkoła na Mazowszu” uczniowie mogli obejrzeć spektakl pt.”Antygona” w reżyserii Piotra Kurzawy, zastanowić się z czym zmagają się bohaterowie Sofoklesa, którzy w przejrzysty, komunikatywny i elegancki sposób interpretują tekst tej klasycznej tragedii.
W tym samym tygodniu uczniowie z klas humanistycznych I LO – Ia, IIc, IIIa i IIIe tworzyli kompozycję z dekompozycji, czyli dzieła pełne emocji i osobistego przekazu, które powstały na lekcjach języka polskiego. Posłużyły one jako wzór dla uczestników kolejnego wydarzenia związanego z celebracją języka polskiego. 27 lutego, w murach I LO, odbył się XXI Konkurs Recytatorski Twórczości C.K. Norwida, skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych i podstawowych z powiatu wyszkowskiego i okolic. Na nasze zaproszenie do udziału w konkursie odpowiedziało dziewięć szkół, w konkursie wzięło udział dwudziestu trzech uczestników. Recytatorzy zaprezentowali wiersze w dwóch kategoriach: szkoły podstawowe i ponadpodstawowe. W repertuarze mogliśmy usłyszeć przepiękne, emocjonalne i niezapomniane interpretacje wierszy C.K. Norwida oraz Cz. Miłosza. Zwycięzcami w kategorii szkół podstawowych zostali: I miejsce – Adam Wawrzonkowski, II miejsce - Zuzanna Wyszyńska i III miejsce – Rozalia Mielczarczyk. W kategorii szkół ponadpodstawowych zwycięzcami zostali: I miejsce - Łukasz Milczarczyk, II miejsce – Wiktor Marcinkiewicz i III miejsce – Maja Wydryszek. Laureatom jeszcze raz serdecznie gratulujemy! Podczas obrad jury uczniowie I LO zaprosili uczestników konkursu do wspólnego tworzenia Kompozycji z Dekompozycji. Ich wspólnym zadaniem było stworzenie nowego poetyckiego utworu z takiego, który już istnieje. Podczas godzinnych warsztatów powstały przepiękne i oryginalne kompozycje, dzięki którym uczniowie mogli posłużyć się językiem ojczystym do wyrażania własnych uczuć i przemyśleń, docenili jego bogactwo i piękno. Przygotowując materiały do wykorzystania w kompozycjach, uczniowie korzystali z nowoczesnego sprzętu pozyskanego w ramach projektu impactmakers. Konkurs zakończył się wręczeniem nagród oraz koncertem laureatów. Odpowiedzialnymi za konkurs były nauczycielki języka polskiego i bibliotekarki p. Katarzyna Przychocka i p. Ilona Kołodziejska. Ogromnym wsparciem przy organizacji konkursu wykazali się uczniowie z klas IIIa, IIId, IIIe a także IVf.
Wszyscy uczestnicy Tygodnia Języka Ojczystego w naszej szkole poczuli, że warto dbać o język ojczysty, aby wyrażać siebie i pamięć o historii i kulturze Polski. Był to również czas refleksji nad naszą mową codzienną.
A nade wszystko szanuj mowę twą ojczystą.
Nie znać języka swego – hańbą oczywistą.
Co mi po tym, że wiersze swoje pięknie kształcisz,
Jeżeli łamiesz zgodę, jeźli język gwałcisz?
Ma swe pisarz wolności, lecz niech na to pomni,
Żeby ich, ile można, używał najskromniej.
Czytać dawne języki i obce rozumieć
Dobrze jest, lecz ojczysty trzeba naprzód umieć.
Chociaż myślisz wysoko, łatwym piszesz piórem,
Bez języka nie możesz być dobrym autorem.
Franciszek Ksawery Dmochowski, Sztuka rymotwórcza
#impactmakers
#fundacjathink
#hp