W dniach od 3 do 7 czerwca klasy 3E i 2D wraz z opiekunami: paniami Małgorzatą Łysik i Magdaleną Kimulą oraz panami Adamem Czechowskim i Jackiem Iciakiem, udały się na wycieczkę do 3 pięknych stolic: Pragi, Wiednia i Budapesztu.
Nasze zwiedzanie rozpoczęliśmy od Skalnego Miasta w Adrspach w Czechach, gdzie podczas spaceru mogliśmy podziwiać wyjątkowe formacje skalne o różnych kształtach. Natępnie czekał nas rejs łodzią po jeziorze z ciekawymi opowieściami sternika.
Drugiego dnia wycieczki udaliśmy się na zwiedzanie Pragi- stolicy Czech. Poznaliśmy bliżej historię miasta a także zobaczyliśmy wiele ciekawych zabytków. Zaczęliśmy od Hradczan, dzielnicy na zachodnim brzegu Wełtawy. Udaliśmy się do słynnej Katedry św. Wita, świątyni łączącej styl gotycki i neogotycki. Jej bogate wnętrze zrobiło ogromne wrażenie. Zobaczyliśmy Stary Pałac Królewski, będący pierwszą siedzibą czeskich monarchów. Następnie spacerowaliśmy urokliwą Złotą Uliczką. Z zabytkowej dzielnicy Mala Strana przeszliśmy do Starego Miasta Mostem Karola- jednym z najstarszych na świecie kamiennych mostów o długości ponad pół kilometra. Po drugiej stronie rzeki na Rynku Staromiejskim zobaczyliśmy ratusz z zegarem astronomicznym Orloj a potem mieliśmy chwilę czasu wolnego.
Podczas trzeciego dnia udaliśmy się do kolejnej stolicy- Wiednia. Na początek przejechaliśmy na wzgórze Kahlenberg o wysokości koło 500 m n.p.m z którego rozciągała się piękna panorama miasta. To na tym wzniesieniu król Jan III Sobieski stanął na czele Odsieczy Wiedeńskiej, czego upamiętnieniem jest pomnik monarchy. Następnie zobaczyliśmy Hunderwasserhaus- niezwykły kompleks mieszkalny na rogu Kegelgasse i Löwengasse w Wiedniu, jedno z dzieł architektonicznych Friedensreicha Hundertwassera. W czasie spaceru zwiedziliśmy Hofburg, czyli dawną siedzibę monarchów austriackich a także przepiękne ogrody Belwederu. Udaliśmy się też do ogromnej katedry św. Szczepana, jednego z największych kościołów w Europie a stamtąd na stare miasto.
Czwartego dnia zwiedzaliśmy Budapeszt, a dokładniej dwa historyczne miasta wchodzące w jego skład: Peszt i Budę. Rozpoczęliśmy od Placu Bohaterów z monumentalnym pomnikiem poświęconym królom i innym ważnym postaciom z historii Węgier, następnie zobaczyliśmy słynny zamek Vajdahunyad, słynący z pomieszania różnych stylów architektonicznych i XIX-wieczne baseny termalne. W najstarszej części miasta zwiedziliśmy teren otaczający zamek królewski, w którym obecnie trwa generalny remont mający przywrócić mu wygląd z czasów dawnej świetności. Na koniec dnia przeszliśmy mostem łańcuchowym na drugi brzeg Dunaju, gdzie w zabytkowej hali targowej mogliśmy kupić pamiątki i specjały kuchni węgierskiej. Ostatniego dnia zmęczeni, ale zadowoleni wróciliśmy do domu po długiej podróży autokarem. Myślę, że wycieczka była bardzo udana a urokliwe stolice zachwyciły niejednego.