We wtorek 29 marca 2023 r. klasy 3c i 2b wybrały się na zwiedzanie Lublina.

Choć pogoda nie sprzyjała, o godzinie 6:00 rano wyjechaliśmy spod szkoły, aby poznać miasto, którego bogata historia oraz położenie w wielokulturowym tyglu stanowią o jego szczególnych walorach.

Pierwszym celem naszej wyprawy był Majdanek. Tam zwiedziliśmy Państwowe Muzeum na Majdanku – Niemiecki Nazistowski Obóz Koncentracyjny i Zagłady. Jest to muzeum martyrologiczne powstałe w 1944 r. na terenie dawnego nazistowskiego obozu koncentracyjnego KL Lublin. Naszą podróż w czasie do lat 1941-1944 zaczęliśmy w bramie wejściowej do obozu, gdzie jeńcy w niewoli przeżywali rzeczy, o których dziś nawet nie śnimy w najgorszych koszmarach. Na własne oczy mogliśmy zobaczyć, w jakich warunkach byli więzieni. Poruszenie wywołały komory gazowe, stosy spaleniskowe, krematorium oraz rowy egzekucyjne. Tam, gdzie chodziliśmy jako turyści, niespełna osiemdziesiąt lat temu nasi przodkowie tracili swoje życie w nieludzkim cierpieniu. Taka podróż pozwoliła głębiej zrozumieć historyczne losy ludzi na terenach, na których my dziś wiedziemy spokojne życie oraz docenić nasz dobrobyt, skłaniając do refleksji.

Po przejeździe do centrum Lublina rozpoczęliśmy wraz panią przewodnik zwiedzanie Starego Miasta. Szliśmy ulicami “miasta w murach”. Skąd ta nazwa? Uchylmy rąbka tajemnicy: Przestrzeń Starego Miasta to obszar otoczony ulicami Lubartowską, Kowalską, Podwalem i Królewską. Jest to teren pierwotnego osadnictwa na wzgórzu staromiejskim, określanym też jako miasto w murach. Mury obronne zostały wzniesione w 2 połowie XIV wieku na mocy przywileju króla Kazimierza Wielkiego. Otaczały całe miasto i były wzmocnione licznymi basztami oraz dwiema bramami: Krakowską i Grodzką, które również mieliśmy okazję zobaczyć. Zaczynając od bramy Krakowskiej, przeszliśmy przez rynek z kamienicami wzniesionymi w pierwszej połowie XVII wieku - cóż za wspaniała architektura! Charakterystyczny styl zwany renesansem lubelskim trafił w nasze gusta. Tą drogą trafiliśmy do zespołu kościelno-klasztornego Dominikanów, a następnie idąc przez plac Po Farze dotarliśmy do Bramy Grodzkiej.

Po tym długim spacerze zrobiliśmy przerwę na zakup pamiątek oraz na posiłek. Musieliśmy nabrać sił na zwiedzanie Zamku Lublin – to tam mieści się Muzeum Narodowe w Lublinie. Historia tego budynku sięga jeszcze XII wieku. Na jego terenie znajdują się nie tylko zbiory muzealne, ale również zabytkowe obiekty - kaplica Trójcy Świętej z freskami bizantyjsko-ruskimi oraz baszta z tarasem widokowym. Muzeum Narodowe w Lublinie może pochwalić się bogatymi zbiorami z wielu różnych dziedzin: archeologii, etnografii, sztuki, historii, militariów, numizmatyki, literatury itp.

Przyszedł czas na pożegnanie tego ciekawego miejsca. Wyruszyliśmy w drogę powrotną do Wyszkowa. O 21:00 wróciliśmy do naszej codzienności. Ta wycieczka bez wątpienia na długo pozostanie w naszej pamięci.