Z wizytą we Wschodniej Fryzji – wymiana polsko-niemiecka 2023

W sobotę rano 15 kwietnia wyruszyliśmy na wymianę szkolną do Niemiec. Kiedy dotarliśmy do Berlina, zakwaterowaliśmy się w hotelu i poszliśmy zwiedzać miasto. Mieliśmy okazję zobaczyć Bramę Brandenburską, Reichstag – siedzibę parlamentu i Berliner Fernsehturm – wieżę telewizyjną.

Następnego dnia w drodze do Aurich zatrzymaliśmy się w Poczdamie, gdzie zwiedziliśmy piękny pałac Sanssouci króla Prus Fryderyka II Wielkiego. Wieczorem dotarliśmy do Aurich, gdzie spotkaliśmy się z rodzinami, u których mieliśmy zamieszkać.

Pierwszy dzień spędziliśmy w szkole i uczestniczyliśmy w prowadzonych w niej zajęciach. Po skończonych lekcjach udaliśmy się na spotkanie z burmistrzem, który przedstawił nam ciekawą historię miasta. Po spotkaniu w ratuszu nasi partnerzy z wymiany oprowadzili nas po mieście. Wieczór spędziliśmy w rodzinach.

Kolejnego dnia odwiedziliśmy Bremę – jedno ze starszych miast portowych. Jako pierwsze zwiedziliśmy muzeum nauki – Universum, które przypomina nasze Centrum Nauki Kopernik. Obejrzeliśmy ponad 300 eksponatów. Dla turystów były dostępne trzy strefy: technika, przyroda i człowiek. Następnie, w drodze do historycznego centrum miasta, wysłuchaliśmy baśni braci Grimm Czterej Muzykanci z Bremy. Na miejscu obejrzeliśmy rynek z katedrą, ratuszem oraz pomnik wspomnianych wcześniej bohaterów bajki.

W środę z samego rana wyjechaliśmy autokarem do Moordorf do Muzeum Torfowisk. Gospodarze przywitali nas filmem, który opowiadał o trudnej historii rozwoju kolonii oraz o wydobywaniu torfu na tych terenach. Później zwiedzaliśmy chatki zbudowane na wzór tych historycznych oraz mieliśmy okazję zobaczyć prawdziwe pole torfowe. Pomimo tego, że wszystkie atrakcje były bardzo ciekawe największe wrażenie wywarła na nas ceremonia picia herbaty wschodniofryzyjskiej. Było to dla nas nowe ekscytujące doświadczenie, które z pewnością zapamiętamy. Po powrocie z muzeum czekała na nas tradycyjna gra miejska, w którą graliśmy razem z naszymi niemieckimi przyjaciółmi. Była to niezwykła okazja do lepszego zapoznania się z kulturą Wschodniej Fryzji i wszyscy zgodnie stwierdziliśmy, że była to wspaniała okazja do integracji.

Czwartego dnia popłynęliśmy promem na wyspę Norderney. Pogoda nas zaskoczyła - wiał wiatr i padał deszcz. Jednak to nie zniechęciło nas. Zrobiliśmy wiele wyjątkowych zdjęć. Kolejnym punktem była lekcja biologii na plaży prowadzona przez pracowników Parku Narodowego. Naszym zadaniem było zbieranie różnorodnych muszelek i ciekawych okazów. Mogliśmy także zobaczyć meduzy, kraby, krewetki i wodorosty. W drodze do domu na promie wymienialiśmy się wrażeniami.

Ostatniego dnia przygotowywaliśmy wspólnie zakończenie. Wykonaliśmy trzy projekty: kulinarny, filmowy i muzyczny. Ponadto upiekliśmy ciasta, przygotowaliśmy film zachęcający uczniów do wzięcia udziału w wymianie w kolejnym roku. Następnie zasadziliśmy drzewo upamiętniające wymianę polsko-niemiecką w 2023 roku. Po południu spotkaliśmy się, aby razem potańczyć, pośpiewać i podziękować za przyjęcie nas w szkole.

W sobotę pożegnaliśmy się z rodzinami i nauczycielami, jeszcze raz dziękując im za wszystko. Późnym wieczorem wróciliśmy do Wyszkowa.

Wymiana bardzo nam się spodobała, zdobyliśmy nowe doświadczenia i mamy nadzieję, że w przyszłym roku także będziemy mogli wziąć w niej udział.