Uczniowie uzdolnieni
UCZNIOWIE SZCZEGÓLNIE UZDOLNIENI
- Indywidualny tok nauki
- Indywidualny program nauki
Podanie rodziców ucznia o przyznanie ITN lub IPN powinno być skierowane do Dyrektora Szkoły
Warunki kształcenia uczniów szczególnie uzdolnionych
Uczeń szczególnie zdolny ma specjalne potrzeby, które powinny być rozpoznane i uwzględnione w toku kształcenia i wychowania. Uczeń szczególnie zdolny to ten, który ma możliwości dojścia do wybitnych osiągnięć w danej dziedzinie. Zdarzają się również uczniowie uzdolnieni wszechstronnie.
Indywidualny tok nauki (ITN)
- Czym różni się indywidualny program nauki od indywidualnego toku nauki?
Indywidualny program nauki (IPN) zakłada kształcenie się ucznia w zakresie jednego lub kilku zajęć edukacyjnych na podstawie programu, który - realizując w całości podstawę programową - w maksymalnym stopniu uwzględnia zainteresowania, potrzeby i możliwości intelektualne ucznia.
Indywidualny tok nauki (ITN) jest modyfikacją systemu klasowo - lekcyjnego, zakłada ukończenie nauki w skróconym czasie, dzięki możliwości klasyfikowania i promowania ucznia w ciągu całego roku szkolnego.
Uczeń może realizować indywidualny program nauki w indywidualnym toku, to znaczy kończy naukę w skróconym czasie, jednocześnie realizując treści programu wykraczające poza podstawę programową, realizowaną w klasie, do której uczęszcza.
- W jakim celu organizowany jest indywidualny tok nauki?
Uczeń realizujący indywidualny tok nauki kształci się według systemu innego niż udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, w zakresie jednego, kilku lub wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych, przewidzianych w szkolnym planie nauczania dla danej klasy. Uczeń objęty indywidualnym tokiem nauki może realizować w ciągu jednego roku szkolnego program nauczania z zakresu dwóch lub więcej klas i może być klasyfikowany i promowany w czasie całego roku szkolnego.
- Kiedy można wystąpić z wnioskiem o zezwolenie na indywidualny tok nauki?
Zezwolenie na indywidualny tok nauki może być udzielone po upływie co najmniej jednego roku nauki w liceum, a w uzasadnionych przypadkach - po śródrocznej klasyfikacji ucznia klasy pierwszej.
- Kto może wystąpić z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na indywidualny tok nauki?
Wniosek o zezwolenie na indywidualny tok nauki mogą składać:- uczeń - z tym, że uczeń niepełnoletni za zgodą rodziców (prawnych opiekunów),
- rodzice (prawni opiekunowie) niepełnoletniego ucznia,
- wychowawca klasy,
- nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek.
Zarówno wychowawca jak i inny nauczyciel muszą mieć zgodę rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia.
- Do kogo składa się wniosek?
Wniosek składa się do dyrektora szkoły.
- Jakie działania podejmuje dyrektor szkoły po otrzymaniu wniosku na indywidualny tok nauki?
- Dyrektor szkoły, po otrzymaniu wniosku na indywidualny tok nauki, zasięga opinii publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, a następnie opinii rady pedagogicznej.
- W przypadku otrzymania obu pozytywnych opinii dyrektor zezwala na indywidualny tok nauki.
- W przypadku zezwolenia na indywidualny tok nauki, umożliwiający realizację w ciągu jednego roku szkolnego programu nauczania z zakresu więcej niż dwóch klas, wymaga się także pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.
- Dyrektor szkoły, po udzieleniu zezwolenia na indywidualny tok nauki, wyznacza uczniowi nauczyciela- opiekuna i ustala zakres jego obowiązków.
Zezwolenia udziela się na czas określony, nie krótszy niż jeden rok.
- W jaki sposób uczeń realizuje indywidualny tok nauki?
Uczeń realizujący indywidualny tok nauki może uczęszczać na wybrane zajęcia edukacyjne do danej klasy lub do klasy programowo wyższej, w tej lub innej szkole, na wybrane zajęcia edukacyjne w szkole wyższego stopnia albo realizować program w całości lub w części we własnym zakresie.
- Jak klasyfikuje się i promuje ucznia realizującego indywidualny tok nauki?
Uczeń jest klasyfikowany na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego.
Indywidualny program nauki (IPN)
- Co to znaczy indywidualny program nauki?
Indywidualny program nauki to proces kształcenia się szczególnie uzdolnionego ucznia w zakresie jednego, kilku lub wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych, przewidzianych w szkolnym planie nauczania dla danej klasy, według programu dostosowanego do jego uzdolnień, zainteresowań i możliwości edukacyjnych
- Kiedy można wystąpić z wnioskiem o zezwolenie na indywidualny program nauki?
Zezwolenie na indywidualny program nauki może być udzielone po upływie co najmniej jednego roku nauki w liceum, a w uzasadnionych przypadkach - po śródrocznej klasyfikacji ucznia klasy pierwszej.
- Kto może wystąpić z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na indywidualny program nauki?
Wniosek o zezwolenie na indywidualny program nauki mogą składać:- uczeń - z tym, że uczeń niepełnoletni za zgodą rodziców (prawnych opiekunów),
- rodzice (prawni opiekunowie) niepełnoletniego ucznia,
- wychowawca klasy,
- nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek.
Zarówno wychowawca, jak i inny nauczyciel muszą mieć zgodę rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia.
- Do kogo składa się wniosek?
Wniosek składa się do dyrektora szkoły
- Kto opracowuje indywidualny program nauki?
Indywidualny program nauki opracowuje, wskazany do prowadzenia IPR-u, nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek o udzielenie zezwolenia na indywidualny program nauki lub akceptuje indywidualny program nauki opracowany poza szkołą, który uczeń ma realizować pod jego kierunkiem.
W pracy nad indywidualnym programem nauki może uczestniczyć nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w szkole wyższego stopnia, nauczyciel doradca metodyczny, psycholog, pedagog zatrudniony w szkole oraz zainteresowany uczeń.
- Jakie warunki musi spełnić zaproponowany uczniowi indywidualny program nauki?
Indywidualny program nauki nie może obniżyć wymagań edukacyjnych wynikających ze szkolnego zestawu programów nauczania, ustalonego dla danej klasy.
- Jakie działania podejmuje dyrektor szkoły po otrzymaniu wniosku i indywidualnego programu nauki?
- Dyrektor szkoły, po otrzymaniu wniosku zwraca się do publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej z prośbą o przeprowadzenie badań sprawdzających predyspozycje ucznia, a następnie zasięga opinii rady pedagogicznej.
- W przypadku uzyskania obu pozytywnych opinii dyrektor zezwala na indywidualny program nauki.
- Dyrektor szkoły, po udzieleniu zezwolenia na indywidualny program nauki, wyznacza uczniowi nauczyciela - opiekuna i ustala zakres jego obowiązków.
Zezwolenia udziela się na czas określony - nie krótszy niż jeden rok.
- Jak klasyfikuje się i promuje ucznia realizującego indywidualny program nauki?
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie ucznia realizującego indywidualny program nauki odbywa się na warunkach i w sposób określony w przepisach w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych, tj. na podstawie ocen cząstkowych, uzyskanych w trakcie nauki szkolnej, które muszą jednak obejmować treści wykraczające poza program klasy, a zawarte są w programie opracowanym indywidualnie dla ucznia.
Opracowanie: Jadwiga Trzpis (materiał uzupełniony przez: Danutę Katorosz i i Marzenę Kowalską)